Na pół roku przed Rajdem Dakar 2017 Toyota przedstawiła skonstruowaną przez Toyota South Africa Motors i Toyota Gazoo Racing South Africa specjalnie do udziału w tej imprezie nową, rajdową wersję swego bestsellerowego samochodu terenowego. W Toyocie Hilux Evo zastosowano napęd tylko na koła tylne, co w stosunku do napędu obu osi dało konstruktorom auta dużo większą swobodę ze względu na bardziej liberalne przepisy dla tego rodzaju pojazdów.
„Z obraną koncepcją samochodu wiążemy bardzo duże nadzieje” – mówi Glenn Crompton z Toyota SA Motors. „W istocie nowy pojazd to wciąż najprawdziwsza Toyota Hilux, jednak uważamy, że da nam zupełnie nowe możliwości w Rajdzie Dakar 2017 i następnych imprezach”.
Nowy pojazd spełnia wszystkie wymagania ustalone przez FIA i przyjęte przez Amaury Sports Organisation (ASO), organizatora Rajdu Dakar. Oznacza to w szczególności mniejszą masę całkowitą, równą 1300 kg – o 615 kg mniej od Hiluxa 4x4, ważącego 1915 kg. Samochód ma także większe koła i opony o średnicy 940 mm (805 mm w 4x4) oraz zawieszenie o znacznie większym skoku i jest wyposażony w układ regulacji ciśnienia w oponach podczas jazdy.
„Toyota Hilux Evo jest efektem pięciu lat doświadczeń ze startów Hiluxów 4x4 w rajdach oraz ich normalnej eksploatacji, które zastosowaliśmy w lżejszym i szybszym samochodzie” – mówi szef zespołu Toyota Gazoo Racing SA, Glyn Hall. „Staraliśmy się zachować najlepsze cechy poprzedniej konstrukcji, na przykład sprawdzony, doskonały silnik”.
Toyotę Hilux Evo napędza pięciolitrowy, wolnossący silnik V8, stosowany w wyczynowym Lexusie RC F. Ponieważ jednak średnia wysokość trasy Rajdu Dakar 2017 przekracza 2000 m, konstruktorzy (zgodnie z przepisami) mogli zwiększyć średnicę zwężki w układzie dolotowym do 38 mm, co poprawiło osiągi silnika. Po raz pierwszy auta Toyoty, MINI i Peugeota będą miały zwężkę o tej samej średnicy – poprzednio konkurenci korzystali z 1 lub 2 mm handicapu.
„To dobra wiadomość” – podsumowuje Crompton. „Nowe auto z mocniejszym silnikiem daje naszym kierowcom większe możliwości podczas przyszłorocznego rajdu.”
Oprócz nowego pojazdu, zespół Toyota Gazoo Racing SA wzmocniło dołączenie wielokrotnego zwycięzcy Dakaru i niedawnego zdobywcy tytułu mistrzowskiego FIA Cross Country World Cup, Nassera Al-Attiyah i jego nawigatora Matthieu Baumela.