Nowy modułowy generator prądu REXH2 to wspólne dzieło TME i EODev. Został on oparty na wodorowych ogniwach paliwowych Toyoty przystosowanych do pracy w trudnych warunkach na morzu i przetestowanych podczas eksperymentalnego rejsu bezemisyjnego jachtu Energy Observer. Na pokładzie tej jednostki moduł ten służył na dystansie 7000 mil morskich, między innymi na Oceanie Atlantyckim.
Hybrydowa technologia wodorowo-elektryczna w generatorze REXH2 umożliwia poruszanie się po morzach i wodach śródlądowych bez zużycia paliw kopalnych, emisji CO2 i spalin oraz generowania hałasu.
Nowy generator REXH2 został zainstalowany na 12-metrowym jachcie HYNOVA 40. Jest to łódź z napędem elektrycznym zasilanym baterią, która została dodatkowo wyposażona w generator wodorowy. Jest to pierwsza łódź rekreacyjna wyposażona w ogniwa paliwowe.
Moduł ogniw paliwowych Toyoty w generatorze REXH2 ma moc 60 kW i opiera się na elementach napędu Toyoty Mirai. Badania rozwojowe prowadzone przez Toyotę i EODev pozwoliły dostosować go do pracy na morzu.
„Bardzo nas cieszy kolejna okazja do testowania naszej technologii wodorowej w branży morskiej. Po tym jak opracowany przez nas moduł ogniw paliwowych z powodzeniem pracował na jachcie Energy Observer, poddaliśmy go kolejnym modyfikacjom, by przystosować go do generatora REXH2. Wspólnie z zespołem EODev udowodniliśmy, że już dziś możliwe jest wprowadzenie na rynek bezemisyjnych i cichych generatorów wodorowych do różnych zastosowań w transporcie i energetyce. To pozwoli zdekarbonizować zużycie energii i przyspieszyć rozwój gospodarki opartej na wodorze” - powiedział Thiebault Paquet, dyrektor Fuel Cell Business Unit w Toyota Motor Europe.
Toyota od lat konsekwentnie realizuje swoją strategię poszerzania stosowania ogniw paliwowych o kolejne branże i dziedziny. Jest to możliwe dzięki uniwersalności tej technologii. Zespół Fuel Cell Business Unit w Toyota Motor Europe oferuje swoim partnerom nie tylko ogniwa paliwowe, lecz również wsparcie techniczne oraz doradztwo w zakresie optymalnego użytkowania technologii wodorowych w nowo opracowywanych urządzeniach i systemach.
Do tej pory technologie wodorowe Toyoty znalazły zastosowanie w samochodach osobowych i ciężarowych, autobusach i jachtach, a także w przenośnych, mobilnych i stacjonarnych generatorach o różnej skali (zarówno użytkowej, jak i przemysłowej).
Rozwój i popularyzacja technologii wodorowych mieści się w długofalowej strategii Toyota Environmental Challenge 2050, która zakłada osiągnięcie całkowitej bezemisyjności netto w globalnej działalności Toyota Motor Corporation do 2050 roku.
Energy Observer to pierwszy samowystarczalny energetycznie katamaran na wodór. Jest napędzany silnikiem elektrycznym zasilanym energią odnawialną, zarówno bezpośrednio, jak i magazynowaną w postaci wodoru. Gaz ten wytwarzany jest na pokładzie jachtu z wody morskiej.
Katamaran nie korzysta z zewnętrznego zasilania czy paliw kopalnych, nie emituje przy tym gazów cieplarnianych, tlenków azotu, cząstek stałych ani żadnych innych szkodliwych substancji, a jedynie wodę.
Od 2017 roku trwa sześcioletni rejs Energy Observera dookoła świata, w czasie którego zespół naukowców testuje nowe technologie.