WODÓR
Innowacyjna technologia Toyoty została oparta o znany od wieków proces odwróconej elektrolizy wody. Ogniwa paliwowe Toyoty wykorzystują najczęściej występujący pierwiastek chemiczny we Wszechświecie – wodór, łącząc go z tlenem pozyskanym z powietrza. W wyniku tej prostej reakcji chemicznej powstaje energia zasilająca auto oraz jej efekt uboczny: czysta woda.
![Toyota Mirai - film stopklatka](/content/dam/toyota/nmsc/central-europe/hydrogen/toyota-mirai-youtube-full.jpg)
![Toyota Mirai - film stopklatka](/content/dam/toyota/nmsc/central-europe/hydrogen/toyota-mirai-youtube-mobile.jpg)
Zasada działania ogniw paliwowych
Konstrukcja ogniw paliwowych jest bardzo prosta: każde z nich składa się z dwóch elektrod i membrany polimerowej. Półprzepuszczalna membrana pozwala jedynie na dyfuzję protonów, wpuszczając do przestrzeni katodowej kationy wodorowe, które wchodzą w reakcję z anionami tlenkowymi. Elektrony z anody zostają skierowane do zewnętrznego obwodu elektrycznego, wytwarzając prąd potrzebny do zasilania urządzeń. Ogniwa paliwowe są bezobsługowe i nie podlegają zużyciu.
Opis procesu
Ogniwo paliwowe składa się z dwóch elektrod i membrany, która przepuszcza wyłącznie dodatnio naładowane cząsteczki wodoru. Protony wodoru łączą się z atomami tlenu, tworząc wodę. Elektrony zostają przekierowane do obwodu elektrycznego, tworząc prąd, który wprawia auto w ruch.
![](/content/dam/toyota/nmsc/central-europe/hydrogen/background-build-section.jpg)
Budowa auta
W przeciwieństwie do hybrydy pojazd zasilany wodorem nie potrzebuje silnika spalinowego. Zespół ogniw paliwowych wytwarza całą energię elektryczną potrzebną do poruszania i zasilania auta, czerpiąc wodór z trzech zbiorników umieszczonych pod podłogą pojazdu. Łączna waga paliwa w Toyocie Mirai to 5,6 kg. Dla porównania waga baterii auta elektrycznego o podobnych osiągach to 700 kg.
Wodór i hybryda - porównanie
![Toyota Mirai](/content/dam/toyota/nmsc/central-europe/hydrogen/toyota-mirai.jpg)
![Ogniwa paliwowe - Ikona](/content/dam/toyota/nmsc/central-europe/hydrogen/icon1.png)
![Zbiorniki na wodór - Ikona](/content/dam/toyota/nmsc/central-europe/hydrogen/icon2.png)
![Przekładnia - Ikona](/content/dam/toyota/nmsc/central-europe/hydrogen/icon6.png)
![Bateria trakcyjna - Ikona](/content/dam/toyota/nmsc/central-europe/hydrogen/icon4.png)
![Jednostka sterująca - Ikona](/content/dam/toyota/nmsc/central-europe/hydrogen/icon5.png)
z inwerterem
i konwerterem
![Silnik elektryczny - Ikona](/content/dam/toyota/nmsc/central-europe/hydrogen/icon3.png)
![Zbiornik na paliwo - Ikona](/content/dam/toyota/nmsc/central-europe/hydrogen/icon7.png)
![Silnik spalinowy - Ikona](/content/dam/toyota/nmsc/central-europe/hydrogen/icon8.png)
![Toyota Corolla Hatchback Hybrid](/content/dam/toyota/nmsc/central-europe/hydrogen/toyota-corolla-hatchback.jpg)
BEZPIECZEŃSTWO
Nowa Toyota Mirai to wzór bezpieczeństwa, czego dowodem jest zdobycie przez nią najwyższej oceny w testach zderzeniowych Euro NCAP. 5 gwiazdek to wynik wnikliwych badań nad bezpieczeństwem czynnym i biernym auta oraz szczegółowej analizy parametrów wpływających na ochronę użytkowników dróg. Pozytywną ocenę uzyskały ponadto wszystkie elementy napędu na wodorowe ogniwa paliwowe, potwierdzając tym samym, że są skonstruowane i rozmieszczone z myślą o jak największej odporności i bezpieczeństwie.
![Toyota Mirai](/content/dam/toyota/nmsc/central-europe/hydrogen/toyota-mirai-safety-background-text.jpg)
![Toyota Mirai](/content/dam/toyota/nmsc/central-europe/hydrogen/toyota-mirai-safety-background-text-mobile.jpg)
FAQ
Odpowiedź:
Odpowiedź:
Odpowiedź:
Odpowiedź:
Odpowiedź:
Odpowiedź:
MEDIA O WODORZE
![Japonia idzie w wodór. Skorzysta z australijskich złóż](/content/dam/toyota/nmsc/central-europe/hydrogen/toyota-media-spotlight-01.jpg)
![Trwają prace nad Polską Strategią Wodorową](/content/dam/toyota/nmsc/central-europe/hydrogen/toyota-media-spotlight-02.jpg)
![Energia z wodoru: kolejne kraje i koncerny dołączają do wyścigu po nowe paliwo. A Polska?](/content/dam/toyota/nmsc/central-europe/hydrogen/toyota-media-spotlight-03.jpg)
![Polska Strategia Wodorowa. W planach dziesiątki stacji i setki autobusów](/content/dam/toyota/nmsc/central-europe/hydrogen/toyota-media-spotlight-04.jpg)
![Pierwsza stacja tankowania pojazdów na wodór](/content/dam/toyota/nmsc/central-europe/hydrogen/toyota-media-spotlight-05.jpg)
Więcej o technologii wodorowej
Dowiedz się więcej
![2 generacja Toyoty Mirai](/content/dam/toyota/nmsc/central-europe/hydrogen/toyota-mirai-header-taxonomy.jpg)
![Wodorowa ciężarówka-generator](/content/dam/toyota/nmsc/central-europe/hydrogen/toyota-leader-in-hybrid-technology-taxonomy.jpg)
![Czy samochody hybrydowe są tańsze w utrzymaniu?](/content/dam/toyota/nmsc/central-europe/hydrogen/silnik-hybrydowy-toyota-taxonomy.jpg)
![Ogniwa paliwowe do bezemisyjnego pociągu](/content/dam/toyota/nmsc/central-europe/hydrogen/fuel-cells-for-an-emission-free-train-taxonomy.jpg)
![Podróż po Europie Toyotą Mirai](/content/dam/toyota/nmsc/central-europe/hydrogen/toyota-mirai-do-paryza-header-taxonomy.jpg)
![Fascynująca Toyota Mirai](/content/dam/toyota/nmsc/central-europe/hydrogen/toyota-mirai-taxonomy-5.jpg)
![Fleet Manager Roku 2021 stawia na hybrydy](/content/dam/toyota/nmsc/central-europe/hydrogen/fleet-manager-roku-2021-wybiera-hybrydy-toyoty-header-taxonomy.jpg)