Na targach w Tokio zadebiutuje koncepcyjna Toyota LQ, nowa generacja Toyoty Concept-i, pokazanej w 2017 roku. Nowy model ma wbudowany system zautomatyzowanego prowadzenia. Wyposażono go też w Yui. Jest to interaktywny awatar sztucznej inteligencji, który uczy się zachowań kierowcy.
„Dawniej uwielbialiśmy nasze samochody ze względu na to, że mogły nas zabrać w odległe miejsca i stanowiły odpowiedź na naszą potrzebę przygody” – powiedział Daisuke Ido, kierownik zespołu twórców LQ.
„Obecnie zaawansowana technologia pozwala nam na nieznanym dotąd poziomie dopasować pojazdy do stylu życia naszych klientów. Z dumą pokazujemy pojazd, który zamieni podróż samochodem w doświadczenie osobistej relacji między człowiekiem a maszyną i będzie stanowił środek transportu dostosowany do potrzeb różnych ludzi” – kontynuował Daisuke Ido.
Toyota nieprzypadkowo koncentruje się na różnych aspektach mobilności. Japoński koncern uważa, że swoboda poruszania się jest bardzo ważna i nie ma tu znaczenia wiek, poziom sprawności czy umiejętności prowadzenia. Równie istotne są emocje związane z podróżą.
Koncept LQ odpowiada na oba te aspekty. Spersonalizowany awatar sztucznej inteligencji Yui oraz system zautomatyzowanej jazdy – opracowane wspólnie z Toyota Research Institute (TRI) – sprawiają, że każda jazda staje się unikalnym doświadczeniem, opartym na relacji między kierowcą a pojazdem. Samochód uczy się niejako od człowieka i odpowiadania na jego indywidualne preferencje.

Podczas każdej podróży kierowcy towarzyszy Yui – awatar sztucznej inteligencji. Kontakt z kierowcą nawiązuje poprzez interaktywną komunikację głosową, system sygnałów, ostrzeżeń i innych funkcji, które w razie potrzeby mogą wzmóc czujność kierowcy lub złagodzić stres. Wykorzystuje do tego m.in. oświetlenie wnętrza, ustawienia klimatyzacji czy zapach. Może także wybrać muzykę zgodnie z preferencjami. Toyota planuje przystosować Yui również do współpracy ze smartfonami i innymi urządzeniami.
Koncepcyjny pojazd Toyoty w dużej mierze został opracowany dzięki Toyota Research Institute w Stanach Zjednoczonych. Zespół projektantów otrzymał też wsparcie od kilku specjalistycznych firm. JTB Corporation dostarczyła informacji o trasach przejazdów i różnego rodzaju obiektach interesujących klientów. AWA Co., Ltd. odpowiadała za dostarczenie streamingu muzyki dostosowanej do preferencji kierowców. Firma NTT DoCoMo, Inc. zainstalowała w samochodzie stację 5G, pozwalającej na stabilnąkomunikację i superszybką wymianę danych.
Informacje na temat Toyota Yui Project Tours 2020 będą dostępne na stronie: www.toyota-yuiproject.com
Toyotę LQ wyposażono w wyświetlacz Head-Up Display z rozszerzoną rzeczywistością (Augmented Reality), która jeszcze skuteczniej pomaga skupić się na drodze. Wszystkie niezbędne informacje, takie jak ostrzeżenia systemów bezpieczeństwa czynnego czy wskazówki nawigacji, mogą być wyświetlone w trzech wymiarach na przedniej szybie. Przekątna wyświetlacza liczy 230'', a głębia wynosi od 7 do 41 m przed samochodem. Nowy system opracowano we współpracy z Panasonic Corporation.
Do komunikacji z kierowcą Toyota wykorzystała także podsufitkę i podłogę. Wbudowano w nie światła, które przyjmują różne kolory w zależności od tego, o czym chcą poinformować kierowcę lub pasażera.
W przednich światłach Toyoty LQ zainstalowano specjalne urządzenie o nazwie Digital Micromirror Device (DMD). Przekazuje ono informacje o jakości nawierzchni.
LQ to pierwszy samochód Toyoty, w którym zastosowano organiczne diody LED na tablicy przyrządów i w zegarach. Zaawansowana tablica rozdzielcza otacza kierowcę, zapewniając bardzo dobrą widoczność.
Toyota LQ będzie wyposażona w system zautomatyzowanej jazdy 4 kategorii wg klasyfikacji SAE. Powstał on we współpracy z Toyota Research Institute. Dodać do tego należy automatyczny asystent parkowania opracowany wspólnie z Panasonic Corporation. Znajduje on miejsce do zaparkowania i wprowadza na nie samochód – bez wsparcia kierowcy. Ułatwia to korzystanie z samochodu i zwiększa wykorzystanie miejsc postojowych. To ostatnie dzięki temu, że parkując, pozostawia tylko 20 cm odstępu od sąsiedniego pojazdu.
Fotel kierowcy w Toyocie LQ został opracowany wspólnie z Toyota Boshoku Corporation. Jego siedziska są wypełnione komorami powietrznymi, w które wtłaczane jest powietrze z klimatyzacji. Pozwala to wpływać na kierowcę w zależności od sytuacji na drodze – albo zwiększając jego czujność, albo uspokajając go.
Toyota LQ o napędzie elektrycznym nie tylko nie emituje żadnych spalin, lecz również aktywnie oczyszcza powietrze z zanieczyszczeń. Specjalna powłoka katalityczna podczas jazdy samochodu przetwarza ozon na cząsteczki tlenu. Ozon znajdujący się przy powierzchni ziemi tworzy fotochemiczny smog i jest szkodliwy dla zdrowia, powodując m.in. choroby układu oddechowego. Nowe rozwiązanie Toyoty w ciągu godziny jazdy oczyszcza z ozonu 1000 l powietrza z 60-procentową skutecznością.
Toyota rozważa wprowadzenie tego typu rozwiązania do swoich komercyjnych samochodów.
Nowa Toyota LQ ma futurystyczny kształt. Konsola centralna została zaprojektowana w najbardziej korzystny sposób pod względem odporności i masy. To ułatwiło stworzenie nowoczesnego wnętrza z minimalną liczbą widocznych dla pasażerów konstrukcji wspierających. Niewidoczne są też nawiewy klimatyzacji. Szklana pokrywa zewnętrznych drzwi tworzy zintegrowaną, elegancką całość z wewnętrzną stroną.

Koncepcyjna Toyota LQ zostanie zaprezentowana na wystawie Future Expo podczas targów w Tokio w dniach 24 października – 4 listopada.
Przy okazji Toyota ogłosiła, że w ramach programu „Toyota Yui Project Tours 2020” udostępni LQ do testów drogowych. Testy odbędą się w Tokio między czerwcem a wrześniem 2020 roku. Uczestnicy zostaną wybrani spośród osób, które zgłoszą chęć udziału w testach LQ i Yui za pośrednictwem aplikacji na telefon.
Długość/Szerokość/Wysokość (mm) | 4530 / 1840 / 1480 |
Rozstaw osi (mm) | 2700 |
Liczba miejsc (osoby) | 4 |
Napęd | elektryczny na baterie (BEV) |
Masa pojazdu (kg) | 1680 |
Zasięg (km) | około 300 |
Więcej informacji na temat Toyoty na Tokyo Motor Show 2019 będzie dostępnych na:
www.global.toyota