Fabryka Toyoty w Polsce uruchomiła produkcję nowej jednostki napędowej

Silnik 1.5 Dynamic Force Engine będzie montowany w Jelczu-Laskowicach

02-06-2020

Fabryka Toyoty w Jelczu-Laskowicach rozpoczęła produkcję najnowszej generacji silników benzynowych 1,5 l Dynamic Force Engine. Są to 3-cylindrowe jednostki benzynowe ze zmiennymi fazami rozrządu, pracujące w cyklu Atkinsona, opracowane w ramach architektury TNGA. Silniki te będą montowane m.in. w Yarisie nowej generacji (zarówno z napędem hybrydowym, jak i konwencjonalnym), a także w Toyocie Yaris Cross.

1 czerwca 2020 roku w zakładzie Toyoty w Jelczu-Laskowicach ruszyła produkcja najnowszej generacji silników benzynowych o pojemności 1,5 l, zaprojektowanych na bazie architektury TNGA (Toyota New Global Architecture).

Fabryka miała za sobą ponad miesięczną przerwę w działalności operacyjnej związaną z epidemią koronawirusa. Nawet wówczas jednak prace przygotowawcze do rozpoczęcia produkcji nowego silnika trwały.

„Start produkcji nowego silnika stanowi zwieńczenie wielomiesięcznego zaangażowania całej załogi w transformację zakładu w Jelczu-Laskowicach z fabryki produkującej silniki Diesla w nowoczesny zakład wytwarzający globalny produkt dla platformy TNGA” – zaznaczył prezes fabryki, Dariusz Mikołajczak.

Nowa 3-cylindrowa jednostka napędowa Dynamic Force Engine o pojemności 1,5 l stanowi mniejszą wersję silnika o pojemności 2,0 l, który od września ubiegłego roku produkowany jest w Jelczu-Laskowicach. Nowa jednostka będzie montowana zarówno w autach z napędem konwencjonalnym, jak i w hybrydach, gdzie będzie współpracować z elektryczną przekładnią. Silnik ten znajdzie się m.in. na wyposażeniu nowego Yarisa i Yarisa Cross.

770 milionów złotych – tyle Toyota zainwestowała w prace przygotowawcze do produkcji dwóch nowych silników w Polsce. W zakładzie w Jelczu-Laskowicach powstały całkowicie nowe linie produkcyjne zgodne z architekturą TNGA, w tym linie odlewnicze, 6 linii obróbczych, a także wspólna linia podmontażu i montażu silników. Charakteryzują się one zautomatyzowaną produkcją, lepszą ergonomią pracy i wyższą wydajnością. Rocznie może tam powstawać około 312 tys. silników. Wały korbowe i korbowody do nich będą dostarczane z kuźni wałbrzyskiej fabryki Toyoty.

W związku z obecną sytuacją epidemiologiczną na terenie zakładów Toyoty w Polsce obowiązują specjalne środki prewencyjne. Cała załoga stosuje środki ochrony indywidualnej, takie jak maski czy przyłbice.

„Chcemy zapewnić maksymalne bezpieczeństwo naszym pracownikom oraz współpracującym firmom. Dlatego podjęliśmy wiele działań prewencyjnych, a istniejące zasady na bieżąco monitorujemy i rewidujemy. Bezpieczeństwo załogi jest dla nas najwyższym priorytetem” – podkreślał Beniamin Swałtek, koordynator BHP w polskich zakładach Toyoty.

Nowe projekty – to nowe miejsca pracy. W związku z uruchomieniem produkcji nowego silnika zatrudnienie w fabryce w Jelczu-Laskowicach wzrosło o około 600 pracowników – do ponad 1100 osób.

To jednak nie koniec inwestycji Toyoty w Polsce. W 2021 roku w fabryce w Wałbrzychu planowane jest uruchomienie dwóch linii produkcji elektrycznych przekładni hybrydowych e-CVT, współpracujących z silnikiem TNGA 1,5 l, a rok później drugiej linii produkcyjnej tego silnika. Polskie zakłady Toyoty wytwarzać będą wówczas kompletne hybrydowe zespoły napędowe.

Szacuje się, że w 2022 roku całkowity poziom inwestycji w obu zakładach Toyota Motor Manufacturing Poland (razem z obecnie realizowanymi projektami) wzrośnie do blisko 5,5 miliarda złotych, a całkowite zatrudnienie do około 3000 osób.

Warto podkreślić, że zapotrzebowanie na niskoemisyjną technologię hybrydową rośnie bardzo szybko. W 2019 roku sprzedaż hybryd Toyoty stanowiła w Europie 52%, a w Polsce – 39% całkowitej sprzedaży samochodów marki. Realizowane obecnie projekty sprawią, że polskie zakłady Toyoty stanowić będą europejskie centrum technologii hybrydowej.

Technologia hybrydowa Toyoty

Technologia hybrydowa to ważny krok na drodze do pełnej elektromobilności. Jest ekologiczne, a zarazem ekonomiczne i wygodne w użytkowaniu.

W przypadku tej technologii hybrydy korzystają z dwóch źródeł mocy – silnika benzynowego i elektrycznego. W czasie hamowania energia kinetyczna samochodu hybrydowego jest odzyskiwana i zamieniana na energię elektryczną. Pojazd zużywa dzięki temu mniej paliwa.

Toyota ulokowała w Polsce pierwszy poza Azją ośrodek produkcji i rozwoju napędów hybrydowych na świecie. Ma on dostarczać elektryczne przekładnie hybrydowe e-CVT i współpracujące z nimi hybrydowe silniki benzynowe TNGA do niskoemisyjnych samochodów koncernu produkowanych w Europie.

1.5 Dynamic Force Engine

Nowy jednostka o pojemności 1,5 l to 3-cylindrowy silnik benzynowy ze zmiennymi fazami rozrządu, pracujący w cyklu Atkinsona. Jego sprawność w układzie hybrydowym sięga 40%, co w przypadku hybrydowego Yarisa pomogło obniżyć zużycie paliwa i emisję CO2 aż o 20% (w porównaniu z poprzednią generacją modelu). Jednocześnie moc układu hybrydowego wzrosła aż o 15%.

Całkowicie przekonstruowana została również elektryczna przekładnia hybrydowa współpracująca z tym silnikiem. Ma ona teraz strukturę dwuosiową, dzięki czemu ma bardziej zwartą budowę. Jej objętość zmniejszyła się o 9% w porównaniu z przekładnią zastosowaną w poprzedniej generacji Yarisa.

Toyota New Global Architecture (TNGA)

TNGA to globalna architektura, w której projektowane są obecnie wszystkie nowe modele Toyoty. Zakłada ona wspólne zasady konstruowania poszczególnych typów podwozi i nadwozi, a także układów napędowych do różnych modeli. Charakteryzuje się niżej położonym środkiem ciężkości oraz sztywniejszym nadwoziem pojazdu. To z kolei przekłada się na wysoki poziom bezpieczeństwa biernego oraz większy komfort jazdy.

TNGA zakłada też projektowanie zautomatyzowanych linii produkcyjnych. Ich modułowa konstrukcja umożliwia produkowanie różnych typów podzespołów lub napędów na jednej linii produkcyjnej. Zapewnia też lepszą ergonomię pracy i mniejszą uciążliwość dla środowiska.

Projekty związane z technologią hybrydową realizowane w polskich fabrykach Toyoty

Podzespół Zakład produkcyjny Roczne zdolności produkcyjne (3 zmiany)  Wielkość inwestycji [mln PLN] Start produkcji
Elektryczna przekładnia hybrydowa e-CVT do układu z silnikiem 1,8 l Wałbrzych 175 tys. 278 listopad 2018
Silnik 2,0 l TNGA Jelcz-Laskowice 312 tys. 370 wrzesień 2019
Silnik 1,5 l TNGA Jelcz-Laskowice 400 czerwiec 2020
Elektryczna przekładnia hybrydowa e-CVT do układu z silnikiem 1,5 l Wałbrzych 175 tys. 300 kwiecień 2021
Elektryczna przekładnia hybrydowa e-CVT do układu z silnikiem 1,5 l (druga linia produkcyjna) Wałbrzych 175 tys. 600 do końca 2022
Silnik 1,5 l TNGA (druga linia produkcyjna) Wałbrzych oraz Jelcz-Laskowice 155 tys.
Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP)

TMMP w Polsce posiada dwa zakłady. Są one zlokalizowane na Dolnym Śląsku. Fabryka w Wałbrzychu produkuje elektryczne przekładnie e-CVT do samochodów hybrydowych z silnikiem 1,8 l, 1-litrowe silniki benzynowe, a także manualne i półautomatyczne skrzynie biegów. Roczne możliwości produkcyjne zakładu to obecnie 175 tys. elektrycznych przekładni do napędów hybrydowych, 258 tys. silników i 633 tys. skrzyń biegów.

Fabryka w Jelczu-Laskowicach produkuje silniki benzynowe 1,5 l oraz 2,0 l TNGA. Rocznie powstaje tu 312 tys. jednostek napędowych.

Fabryki TMMP zaopatrują montownie samochodów Toyoty oraz Grupy PSA i firmy Lotus, prowadzone przez spółki europejskie w Czechach, Wielkiej Brytanii, Francji, Turcji i Rosji oraz poza Europą: w Republice Południowej Afryki i Japonii.

Dowiedz się więcej

Jacek Pawlak CEO of the Year Jacek Pawlak CEO of the Year Executive Club przyznał nagrody za rok 2020 Chcesz zwiększyć swoją mobilność? Chcesz zwiększyć swoją mobilność? Poznaj rozwiązania Toyoty Nowy Dział Testów i Oceny Napędów Hybrydowych Nowy Dział Testów i Oceny Napędów Hybrydowych Sprawdź szczegóły Toyota z nową identyfikacją wizualną Toyota z nową identyfikacją wizualną Sprawdź, co zostało zmienione Toyota i przetargi dla sektora publicznego Toyota i przetargi dla sektora publicznego Dowiedz się więcej Toyota wznawia produkcję części do 2000GT Toyota wznawia produkcję części do 2000GT GR Heritage Parts Project Toyota ponownie najcenniejszą marką motoryzacyjną Toyota ponownie najcenniejszą marką motoryzacyjną Zobacz najnowszy raport BrandZ 2020 Toyota Polska wspiera walkę z COVID-19 Toyota Polska wspiera walkę z COVID-19 Dowiedz się więcej o akcji #JEDZIEMYZPOMOCĄ Ostatnia droga Ryszarda Żyszkowskiego Ostatnia droga Ryszarda Żyszkowskiego Odszedł wieloletni pracownik TMPL Odszedł Ryszard Żyszkowski Odszedł Ryszard Żyszkowski Toyota żegna legendę polskiego motorsportu Toyota i Tokuyama testują nowy generator Toyota i Tokuyama testują nowy generator Urządzenie wyprodukuje prąd z wodoru „Polska rusza” „Polska rusza” Poznaj nową wakacyjną ofertę Toyoty
Szanujemy Twoją prywatność

Pliki cookies pozwalają nam zagwarantować stabilne i poprawne funkcjonowanie strony i wyświetlać ofertę lepiej dostosowaną do Twoich potrzeb. Jeśli wyrażasz zgodę na używanie plików cookies, kliknij „Akceptuję”. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o sposobie, w jaki przetwarzamy Twoje dane, i zmienić indywidualne ustawienia prywatności, przejdź do ustawień plików cookies.

Allegro